Hihetetlen újrahasznosítás: ami másnak szemét

Képzelje maga elé a jelenetet. Egy modell lépdel a kifutón, vállairól üres tisztítószeres flakonok és tojástartók lógnak. Olyan szoknyát hord, ami korábban zuhanyfüggöny volt, szandáljai pedig szétvágott bicikliabroncsokból készültek. Véletlenül beleesett egy szemetes konténerbe? Nem, az általa hordott kreáció egyszerűen egy „trashion” (hulladékokból dolgozó) tervező újrahasznosított anyagokból készült ruhák iránti elkötelezettségét tükrözi.

A hulladékok újbóli felhasználása ékszerek, ruhák és kiegészítők formájában többé már nem számít szembetűnő újdonságnak. Ezt a megközelítést neves márkák is magukévá tették, és mindenféle érdekfeszítő irányokba fejlesztették tovább a fenntarthatóság támogatása érdekében. Tekintsük át együtt, hogyan alakult át a „trashion” (amelynek a neve szójáték az angol trash, „szemét” és fashion, „divat” szavakból), és jutott el a kísérleti szélsőségektől a mainstream szívéig.

Újrahasznosított anyagból készült ruhát viselő kifutómodell

„Trashion”: az értéknövelő újrahasznosítás eredettörténete

Fenntarthatóságra törekvő tervező tart a kezében egy halászhálót, amelyből később fürdőruha lesz

A „trashion” kifejezés először az évezred kezdete körül bukkant fel, bár nem teljesen tiszta, hogy ki használta először. A mozgalom 2004 vége felé nagy lendületet kapott New Yorkban, ahol Manhattanben, a Lower East Side-on tartott underground partikon a szeméttelepi couture egzotikus anyagai uralták a táncparkettet. 

Később a koncepció szélesebb közönség előtt is bemutatkozhatott, amikor 2008-ban helyet kapott a Project Runway című amerikai reality show-ban. A versenyzőknek újrahasznosított anyagokat, közelebbről autóalkatrészeket kellett használniuk a ruhakölteményeikhez. Az eredmény lenyűgözőnek bizonyult. Biztonsági övekből, üléshuzatokból, gumiszőnyegekből és egyéb autóalkatrészekből készült kabátok és ruhák születtek meg a tervezők munkája nyomán, ezeket azonban nem lehetett használat után simán a mosógépbe dobni. Ez aztán az igazi értéknövelő újrahasznosítás!

Régiből újat: ruhák és a trashion 2.0

A „trashion” és az autóalkatrészek közötti kapcsolat meglepő módokon fejlődött tovább. A tervezőknek már nem kell a szeméttelepen turkálniuk, rozsdás alkatrészek után kutatva, amelyeket például szoknyaként újra lehetne hasznosítani. Manapság külön felkérik őket arra, hogy modern módszerekkel újrahasznosított, eredetileg autókban használt anyagokat gondoljanak újra, és alkossanak belőlük divatos darabokat.

Az ilyen partnerkapcsolatokra felhozhatjuk példaként a Ford Motor Company és a divatipar fenntarthatóságára összpontosító Redress jótékonysági szervezet 2015-ös és 2016-os együttműködését a Redress Forum: Ford Design Challenge (a Ford tervezési kihívása) keretében. Ebben a két évben tíz-tíz feltörekvő tervezőt hívtak meg a világ minden tájáról, hogy autóülések fenntartható anyagait alakítsák át couture ruhadarabokká a Hong Kong-i divathétre. 

Az alapanyagot műanyag palackokból és textilhulladékból hasznosították újra. A tervezők eleinte aggódtak, hogy túl merev és nehezen feldolgozható lesz, de meglepetésükre egy olyan sokoldalú anyagot kaptak a kezükbe, amely remekül kiemeli a színeket és a szövet textúráját. Az egyik győztes alkotást a helyi építészet inspirálta: a szürke és a réz árnyalataiban pompázó aszimmetrikus ruhák a Hong Kong festői Victoria Peak dombja alatt átvezető aluljáró formáját idézték meg.

Halászhálóból úszónadrág

Mára a „trashion” a mainstream részévé vált, és a hulladékokba vagy kidobott anyagokba rutinszerűen lehelnek új életet és alkotnak belőlük újrahasznosított ruhákat. Ez nem megdöbbentésre vagy marketingtrükként szolgál; a márkák pusztán igyekeznek megfelelni ügyfeleik igényeinek és a fenntarthatóság követelményeinek.

Egyre több ruhamárka használ újrahasznosított alapanyagokat, a Volcom például halászhálókból készít fürdőruhákat, a G-Star RAW pedig tengeri műanyaghulladékból sző farmeranyagokat. A szeméttelepi couture a kiegészítőkről sem feledkezett el: táskákat, pénztárcákat és öveket alkotnak újrahasznosított gumiból, biztonsági övekből és műbőrből. Ezen a fronton a Freitag a piacvezető.

Ráadásul a fentiek közül egyik sem képvisel rosszabb minőséget egy megszokott módon készülő bikininél, farmerdzsekinél vagy kézitáskánál. Épp ellenkezőleg! Fenntartható tervezéssel készített csúcskategóriás anyagokról van szó, amelyek pont olyan kényelmes viseletnek bizonyulnak a strandon vagy a betondzsungelben, mint a kifutón. 

Akár egy teljes ruházatot is össze lehet állítani igényesen újrahasznosított hulladékból. Ezzel pedig nem csak a fenntarthatóság mellett lehet kiállni, hanem a kinézetünk is mesés lehet.

Image credits
Header image: Getty Images
Image of model wearing black on runway: Getty Images
Image of woman holding fishing net: Getty Images

 

A Perwollnál nagyra értékeljük, amikor valaki kreatívan bánik a hulladékkal, és a fenntarthatóságot is fontos célként tűztük ki. Ha érdekli, itt további információkat talál.

Kapcsolódó cikkek

  • Az ökodivat jövője

    Készen állsz rá, hogy megismerd a világ leginnovatívabb fenntartható szöveteit?

  • A fenntarthatóság a kulcs

    Nagy gondot fordítunk arra, hogy csomagolásaink a funkcionalitás és az újrahasznosíthatóság terén is megállják helyüket.

  • 5 perces interjú: Daniela Salazar

    A fenntartható divatot képviselő tervező véleménye a lassú és tudatos folyamatokról