Perwoll Perwoll Perwoll

#Relive

A lassú divat arcai

A lassú divat arcai: Pharrell Williams

A sokoldalú Pharrell Williams egyszerre Grammy-díjas énekes, rapper és lemezproducer. Erre a listára még az üzleti vállalkozó és a fenntartható divat forradalmára cím is felkerülhet. Mert amikor Williams nem az elmosódott határokról, a szerencséről vagy a boldogságról énekel, azon munkálkodik, hogy tervezői farmerviseletté alakítsa át az óceánt szennyező műanyagot.

A szórakoztatás és a divat világa között gyakoriak az átfedések, és ez alól Williams sem kivétel; a pályafutása során eddig olyan különféle márkákkal dolgozott együtt, mint a Moncler, a Uniqlo, a Louis Vuitton és az Adidas. A Billionaire Boy’s Club nevet viselő utcairuházat-kollekciója apropóján került kapcsolatba a Bionic Yarn fenntartható textilipari vállalattal, amelynek a csúcstechnológiás fonalai óceánból kinyert műanyagból készülnek.

Óceáni műanyag: Hogyan készül?

Az óceánt szennyező műanyaghulladék mennyiségének csökkentése a fenntartható divat egyik fő célkitűzése

A Bionic Yarn szabadalmaztatott szerkezete három rétegből áll: az erőt és rugalmasságot adó magból, az újrahasznosított műanyagból készült középső rétegből (ez a fonal 45%-át teszi ki), és egy pamut, gyapjú vagy lenvászon külső rétegből, amely természetes érzetet kölcsönöz az anyagnak. 

 

És mindössze öt lépésre van szükség ahhoz, hogy a szemétből kincs legyen:

  1. Begyűjtik a műanyag palackokat a tengerből;
  2. Darabokra aprítják a palackokat;
  3. Felhevítik a darabokat;
  4. Fonalat fonnak a darabokból;
  5. Beleszövik a fonalat az anyagba.

Williamst annyira lenyűgözte ez a technológia, hogy beszállt a vállalatba harmadik félként (a társalapítók, Tim Coombs és Tyson Toussant mellett). Ezután a Bionic Yarn kreatív igazgatójaként Williams együttműködött a G-Star RAW vállalattal, hogy 2014-ben összeállítsák az első újrahasznosított óceáni műanyagból készült, Raw For The Oceans nevet viselő farmerkollekciójukat. A kollekció sikerrel járt, és laza, népszerű, új és tiszta farmerviseletté alakította át a nem kívánt óceáni hulladékot.

Tiszta óceánok és fenntartható divat

A G-star RAW elkötelezte magát a fenntartható divat mellett

A Raw For The Oceans mérföldkövet jelent a G-Star RAW számára a fenntartható divat terén. A négy kollekcióban kollekciónként körülbelül 10 tonna műanyagot hasznosítottak újra. A vállalat többi része fölött pedig a divatforradalom vette át az irányítást. 2015-ben a vállalat becslése szerint kétmillió műanyag palackot és 1000 tonna műanyaghulladékot használtak fel a termékkínálatukhoz.

Williams 2016-ban a G-Star RAW társtulajdonosa lett. A részesedést azért vásárolta, hogy stratégiai partnerséget alakítson ki a vállalattal. Az Instagramon közölte a híreket, a rá jellemző visszafogott stílusban: „Jól megy az üzlet. Mától fogva a G-star RAW büszke társtulajdonosa vagyok.” 

Williams feladatköre a vállalatnál kreatív jellegű, ő felügyeli a tervezést és a reklámkampányokat, valamint segít kidolgozni a vállalat stratégiáját. Nemrég például Jaden Smith-t kérte fel arra, hogy hozzon létre egy fenntartható farmerkollekciót. De talán még a többi híresség bevonásánál is fontosabb (bár ez is segít), hogy Williamsnek sikerült megszilárdítania a márka fenntartható divat iránti kötelezettségvállalását. A Bionic Yarn továbbra is használatban van, a G-Star Raw pedig átláthatóbbá tette az ellátási láncát, hogy kifejlessze a „bölcsőtől a bölcsőig” minősítésű farmeranyagot.

Közös erővel újraértelmezett határok

A fenntartható divat szellemében készült piros pufi kabátot viselő modell

És ezzel még nincs vége a történetnek. Williams fő ismertetőjegye a határtalan kreativitása. Nem elégedett meg azzal, hogy hátradőljön és visszagondoljon az eddig elért számottevő eredményeire, inkább felvett néhány további kezdeményezést a fenntartható divattal kapcsolatos listájára.

Nagy rajongója például a PANGAIA nevű etikus márkának, és gyakran támogatja a termékeiket. A PANGAIA nemrég piacra dobott egy vegán pehelykabátot. A kabát 10 évnyi tudományos kutatás eredménye, és kegyetlenségmentes töltet – libatoll helyett szárított vadvirágok felhasználásával készült –, valamint újrahasznosított anyagokból és műanyag palackokból létrehozott külső fedőréteg jellemzi.

Emellett a közönség izgatottan várja Williams kapszulakollekciójának megjelenését, amelyet a legendás divatház, a Chanel számára tervezett. A kollekció tartalma nem teljesen titok, de Williams eddigi munkásságát ismerve szinte garantált, hogy a lassú divat és a fenntartható divat reflektorfénybe fog kerülni a luxuskifutón.

Image credits
Header image: Getty Images
Image of seahorse under water: Shutterstock
Image of Pharell Williams and group of people in laundry room: Getty Images
Image of model wearing big red coat: Courtesy of Pangaia